Kas ir Veselībai.info?

Jaunumi

Lietišķās ziņas

Nozares ziņas

Ekspertu viedokļi

Laikrakstu ziņas

Portālu ziņas

Blogu apskats

Sestdiena, 31.7. Vārda dienas: Angelika, Ruta, Rūta

Post to Twitter

Datums: 09.02.2009

Autors: Valters Grīviņš

Vidējā vecuma cilvēki, kas ikdienā izdzer dažas tasītes kafiju ievērojami pazemina Alcheimera slimības attīstības risku, teikts izdevuma Journal of Alzheimer's Disease janvāra numurā publicētā skandināvu zinātnieku pētījumā.


Projekta vadošā pētniece, Kuopio universitātes Somijā un Stokholmas Karaliskā institūta profesore Mija Kivipelto, rezumējot vairāk nekā 20 gadus ilgušo izpētes darbu, teica: "Ja cilvēki vidējos gados dienā izdzer no 3 līdz 5 kafijas tasītēm, tad iespējamība dzīves nogalē ciest no progresējošas plānprātības un Alcheimera slimības samazinās no 60 līdz pat 65 procentiem."

Pētījums tika veikts sadarbībā ar Helsinku Nacionālo sabiedrības veselības institūtu un tā ietvaros zinātnieki regulāri sekoja 1409 Somijas iedzīvotāju kafijas dzeršanas paradumiem un viņu mentālās veselības stāvoklim. Pirmo reizi eksperimenta dalībnieki tika aptaujāti, kad tiem bija no piecdesmit līdz sešdesmit gadu. 1998. gadā, sasniedzot 65 līdz 79 gadu vecumu viņu prāta spējas pārbaudīja otro reizi. No tā laika līdz 2008. g. vecuma plānprātība vieglākā vai smagākā formā tika konstatēta 61 dalībniekam, bet no tiem savukārt 48 bija sasirguši arī ar Alcheimera slimību.

"Ir zināmi vēl pāris pētījumu, kas pierāda kafijas spējas uzlabot dažas atmiņas funkcijas, taču šis ir pirmais pētījums, kurā ilgstoši novērota melnā dzēriena ietekme tieši uz Alcheimera slimības attīstību," pastāstīja Kivipelto.

Viņa atzīmēja, ka tiešais mērenas kafijas dzeršanas iedarbības mehānisms vecuma plānprātības aizkavēšanai nav skaidrs, taču nozīme varētu būt dzērienā esošajiem spēcīgajiem antioksidantiem, kuru spējas pretdarboties Alcheimera slimībai ir zināmas. Līdzīga, pastarpināta, Alcheimeru kavējoša iedarbība varētu būt arī kafijas labvēlīgajai ietekmei uz nervu sistēmu un aizsardzībai pret diabētu, kas novērota dažos citos pētījumos par kafijas īpašībām.

"Konkrētu kafijā esošo aizsardzības līdzekļu atrašana būs zinātnes tālākais uzdevums," Profesore teica.

Interesanti, ka somu-zviedru pētījums nāca klajā tikai dienu pēc tam, kad sava, ar šo nesaistīta pētījuma rezultātus bija publicējuši Durhamas universitātes (Lielbritānija) psihologi. Viņi bija atraduši saikni starp pārmērīgu kafijas lietošanu un halucinācijām, kas piemeklē daļu no kafijas atkarībā visdziļāk iekritušajiem dzēriena cienītājiem.

Jautāta par šo sakritību, Kivipelto atbildēja, ka viņas vadītā pētījuma statistikas dati neuzrāda kādu nozīmīgu guvumu no vairāk nekā 5 tasīšu dienā izdzeršanas. "Kas par daudz, tas par skādi," viņa noteica.

www.atklajumi.lv

KOMENTĀRI

Alcheimers / 10.02.2009 14:15

Taa tas vareetu buut par kafiju runaajot. Un alus - palielina.

NOZARE.info


Bizness.lv ziņas

Kampars atbalsta «Parex» lēmumu vērsties tiesā pret Karginu un Krasovicki
Kampars atbalsta «Parex» lēmumu vērsties tiesā pret Karginu un Krasovicki(...)
Valsts vēršas tiesā pret Karginu un Krasovicki par bankai nodarīto
Valsts vēršas tiesā pret Karginu un Krasovicki par bankai nodarīto(...)
Akcionāri ievēl jaunu «Parex bankas» padomi
Akcionāri ievēl jaunu «Parex bankas» padomi(...)

Nozares ziņas

Lēmums par aptieku īpašumtiesībām var degradēt visu izglītības sistēmu
Lēmums par aptieku īpašumtiesībām var degradēt visu izglītības sistēmu(...)
Atklāts lielākais medicīniskās apdrošināšanas krāpšanas gadījums ASV
Atklāts lielākais medicīniskās apdrošināšanas krāpšanas gadījums ASV(...)
VESELIBAI.INFO KATALOGS KATEGORIJAS MEKLĒŠANA

Pievienot jaunu uzņēmumu

NOZARE.info